loading...
[دریچه]
حامد بهروزی بازدید : 290 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)

بیلی بین مدیر عامل باشگاه بیسبال Okland A's  پس از باخت تیمش در بازی محله ی پلی_آف ، بهترین ستاره های تیمش را از دست می دهد و با بودجه ای بسیار کم مجبور است تیمش را دوباره جمع کند و برای اینکار از یک آنالیزور کمک می گیرد. آنها با استفاده از یک روش محاسبه ای و آماری می خواهند این تیم بیسبال را به مسابقات قهرمانی ببرندولی به باور خیلی ها بیسبال در آمار و ارقام نمی گنجد.

 

فیلم Moneyball به کارگردانی بنت میلر فیلمی است کاملا در مورد بیسبال و شاید آن را بتوان در ژانرهای بیوگرافی ، درام و ورزشی دسته بندی کرد . بیسبال ورزشی است که شاید در کشور ما آنچنان طرفدار نداشته باشد ولی تنها بیسبال نیست که در این فیلم از نظر بیننده می گذرد ، مدیریت یکی از مباحقی است که در این فیلم به نمایش در می آید اینکه چگونه می توان زندگی را مدیریت کرد ، چگونه باید خود را صرف کار کرد در حالی که بتوان به زندگی روزمره هم برسید البته بیلی در زندگی شخصی نتوانسته موفق باشد در گذشته تصمیم اشتباهی گرفته و از ادامه تحصیل باز مانده ، همسرش از او طلاق گرفته و تنها دخترش با خانواده ی همسر سابقش زندگی میکند بیلی قرار است با بودجه ی کم یک کار بزرگ انجام دهد و این شاید فرصت بزرگ او برای بازسازی زندگیش باشد به نظر من این فیلم از آن دسته فیلم هایی است که باید از اشتباهات گذشته شخصیت ها همراه با خود شخصیت در طول فیلم درس عبرت گرفت چرا که انسان فرصت تجربه کردن همه ی شرایط های مختلف را ندارد.

 

شخصیت "بیلی بین" با بازی "برد پیت" خوب از آب در آمده ،بیلی در 18 سالگی پیشنهاد بازی برای تیم بیسبال نیویورک را دریافت می کند و از طرفی بورسیه ی دانشگاه استنفورد  را گرفته است او مجبور است از بین این دو یکی را انتخاب کند و به خاطر ترغیب استعدادیاب تیم نیویورک قرار داد تیم بیسبال را قبول می کند و به خاطر بیسبال از ادامه تحصیل صرف نظر می کند اما پس از چندین سال متوجه می شود می شود که او برای بیسبال ساخته نشده است و اینجا جاییست که به بزرگترین اشتباه زندگیش پی میبرد . او می خواهد با قهرمانی تیم اوکلند خود را به اثبات برساند یا حداقل بتواند با خودش کنار بیاید ولی در این راه با مشکلات زیادی روبرو است.

 

شخصیت "پیتر برند" با بازی "جونا هیل" یک شخصیت کاملا تیپ در فیلم های آمریکایی است ، یک جوان تحصیل کرده و استاد در یک زمینه خاص با ظاهری شسته رفته و روابط اجتماعی نسبتا پایین . البته حضور جونا هیل در این فیلم شاید نوید بار کمدی بالا را به بیننده بدهد اما کارگردان تا جایی که امکان داشت طنز را به کمترین حد خود رسانده بود ولی چهره ی مظلوم و صورت پف کرده ی جونا هیل با آن نگاه خاصش این شخصیت را بسیار دوست داشتنی تر کرده است. پیتر برند در دانشگاه ییل در رشته ی اقتصاد فارغ التحصیل شده و اولین کار او آنالیزور برای تیم های بیسبال است همانطور که می بینید این شخصیت بسیار جالب و پیچیده است او با استفاده از یک روش ابداعی به نام Moneyball که توسط بیل جیمز در کتابی به همین نام معرفی شده بود به کمک بیلی بین می آید و با کمک محاسباتش بهترین راهکارها را به اوپیشنهاد می کند.

از این فیلم می شود نکات زیادی استخراج کرد چون که در بسیاری از دیالوگ های آن بازیگران جملاتی فلسفی و کلی را عنوان می کنند که اگر کمی در آنها تفکر کنیم شاید بتوانیم آنها را در زندگی روزمره خود تاثیر دهیم .

من به شخصه در ابتدا نتوانستم با این فیلم ارتباط برقرار کنم چونکه مانند بسیاری از مردم ایران با بازی بیسبال آشنایی نداشتم و از قوانین آن چیزی نمیدانستم ولی وقتی آن را به سیستم فوتبال کشور خودمان ربط دادم درکش برایم بهتر شد، اینکه می توان به این مسایل نگاه تازه ای داشت و دیدگاه سنتی را کنار گذاشت و با دیدی نو به سیستم ورزشی و مسایل سازمان های ورزشی نگاه کرد.

 

شاید بهتر باشد کمی هم در مورد کارگردان فیلم یعنی Bennet Miller  بحث کنیم ، میلر در پرونده ی پانزده ساله کارگردانی خود عنوان چشمگیری ندارد به جز همین فیلم Moneyball که حقیقتا فیلمی با ارزش هست ، البته برای آمریکاییها این فیلم بازسازی پشت صحنه یک اتفاق تاریخی هست ولی برای بیننده خارجی همچون من مفاهیمی از قبیل امید و پایداری بر سر هدف با دل وجان  تا لحظه موفقیت در آن گنجانده شده و اصلا نیاز نیست که بیسبال بدانید تا فیلم را هضم کنید.

 

 

لیست بازیگران همراه با نقش های آنها را در زیر می توانید ببینید:

 

Brad Pitt.......Billy Bean

Jonah Hill.......Peter Brand

Philip Seymour Hoffman.......Art Howe

Robin Wright........Sharon

Chris Pratt.......Scott Hatteberg

Stephen Bishop......David Justice

Reed Diamond......Mark Shapiro

Brent Jennings......Ron Washington

Casey Bond......Chad Bradford

Jack McGee........John Poloni 

 

این فیلم با بودجه 50.000.000 دلار ساخته شد و در 23 سپتامبر سال 2011 به اکران رسید و از سوی هواداران بیسبال و بیلی بین مورد استقبال قرار گرفت و در نهایت با فروش 75.605.492 دلار در 27 ژانویه 2012 از روی پرده پایین آمد . کاربران سایت IMDB همچون منتقدان از این فیلم استقبال خوبی کردند و با امتیاز 7.6 از 10در سایت IMDB  ثبت شد.

من از تماشای این فیلم لذت بردم امیدوارم شما هم آن را ببینید و از تماشایش نهایت لذت را ببرید و اگر نظری داشتید خوشحال می شوم آن را با من شریک شوید.

منبع: IMDB       

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این وبلاگ قرار نیست خیلی تخصصی فیلم نقد کنیم فقط یک عشق فیلم برداشتهاش رو از فیلم هایی که می بینه به اشتراک می زاره و از "دریچه" خودش به فیلم ها نگاه می کنه .."م.ش"
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما کدام یک از کارگردانان زیر پرونده کاری موفق تری داشته است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 47
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 402
  • بازدید ماه : 916
  • بازدید سال : 6,015
  • بازدید کلی : 106,240