loading...
[دریچه]
حامد بهروزی بازدید : 1415 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

در سال 1752 "جاشوا"  و Naomi collins" " به همراه پسر کوچکشان بارناباس ، لیورپول را ترک می کنند تا در آمریکا از راه ماهیگیری زندگی جدیدی را شروع کنند ولی نفرین خانوادگی دست بردار آنها نیست .پس از دو دهه اکنون بارناباس بزرگترین سرمایه دار شهر است ، جوانی پولدار ،قدرتمند و دخترباز ...ولی او با شکستن قلب "آنجلین بوکارت" دچار اشتباه بزرگی می شود .آنجلین که یک جادوگر است به علت علاقه ی شدیدش به بارناباس نمی تواند او را بکشد و تصمیم می گیرد که او را به یک خون آشام تبدیل کند و مردم را ترغیب می کند تا او را در تابوتی بگذارند و زنده زنده خاکش کنند.پس از گذشت 2 قرن بارناباس باز میگردد تعا شغل خانوادگی اش را از نو شروع کند و انتقامش را از جادوگر بگیرد.

 

فیلم  سایه های تاریکی به کارگردانی تیم برتون را نمی توان خیلی خوب یا خیلی بد توصیف کرد.جانی دپ دوست و همکار بیشتر کارهای تیم برتون عقیده جالبی در مورد شخصیت های اصلی فیلم هایی که او ساخته دارد؛ «ادوارد دست قیچی نماد کودکی و حال و روز برتون در آن دوران است. ادوود(Ed Wood) در مورد رابطه او با "وینسنت پرایس" بیشتر صدق می کند و "ایکابد کرین" فیلم "اسلیپی هالو" همان برتونی است که در مقابل نظام دیکتاتوری  استودیو ها قد علم کرده» با این حال باز هم می شود چیزهای جالب تری از شخصیت های اصلی فیلم های برتون درآورد.بیشتر فیلم ها اسم شخصیت اصلی را روی خودشان دارند که نشان می دهد این شخصیت ها چقدر برای برتون اهمیت دارند  

استفاده سه گانه از نام ادوارد در نامگذاری شخصیت اصلی فیلم هایش ؛ ادوارد دست قیچی ، ادوارد وود و ادوارد بلوم در شاهکارش ماهی بزرگ.علاوه بر این می شود پریشانی ظاهری خود برتون را هم در شخصیت های اصلی فیلم جستجو کرد؛ ظاهر درهم وموهای ژولیده ادوارد دست قیچی یا موهای فر شده جانی دپ در سوئینی تاد که شباهت زیادی به خود آقای کارگردان دارد.در این میان آلیس تنها شخصیت زن فیلم های اوست که نقش اصلی را بر عهده دارد؛دختری ماجراجو که نمی تواند تن به زندگی عادی روزمره خود بدهد و دنبال چیزهایی بیشتر برای خود می گردد.ولی در فیلم فانتزی_کمدی "Dark shadows" چیزی که بیننده انتظارش را می کشید به نمایش در نمی آید. فیلم از لحاظ بصری بسیار به کارهای تیم برتون شبیه است به طور مثال تم خاکستری که در کل فیلم می بینیم و همچنین بازی با رنگ های خاص در زمینه ای خاکستری و صد البته فضای فانتزی به همراه شخصیت های فانتزی از مشخصه های فیلم اوست ولی انگار او فراموش کرده بود که فیلمش در زمان گذشته یعنی در دهه 70(1970) اتفاق می افتد و باید این را به زور هم که شده به خورد بیننده بدهد ولی اصلا اینطور نبود و تنها چیزی که شما را درگیر زمان می کند یک ماشین شورلت و یک قلعه ی قدیمی بود و بقیه فقط درخت ، جنگل ،دریا ، جاده و چیزهایی از این قبیل که زمان را در بیننده القا نمیکند ولی اگر جانب انصاف را رعایت کنیم در چندین صحنه زحمت های زیادی برای زیبا شدن فیلم کشبده شده بود و به اصطلاح جلوه های بصری در حد عالی بود.

در مورد سناریو فیلم باید گفت که این فیلم از روی یک سریال تلویزیونی به همین نام بر گرفته شده ولی بر خلاف سناریو قوی سریال ؛ فیلم سایه های تاریکی هیچ شباهتی به یک سناریو پیچیده ، قوی و برتونی ندارد.بسیاری از شخصیت ها به خوبی پردازش نشده اند یعنی اصلا بود و نبودشان تاثیر چندانی در پیش برد سناریو ندارد.فیلم سراسر هرج و مرج است و هدفی در فیلم به بیننده تحمیل نمی شود البته در حالی که شخصیت اصلی داستان اهدافی دارد ولی این مساله به درستی به بیننده انتقال نمی یابد . جنبه های طنز فیلم بیشتر شبیه شوخی های کودکانه است و در بعضی از صحنه ها طنز به جایگاهی که باید، نمی رسد و این باعث لودگی و مضحک بودن شخصیت ها می شود و فیلم بیش از حد سبک به نظر می رسد چون شخصیت در دیدگاه بیننده بی ثبات است.

در اکثر فیلم های تیم برتون سعی می شود که بیننده ابتدا شخصیت اصلی را باور کند و به درکی از شخصیت برسد که بتواند کارهای شخصیت را توجیه کند ولی در این فیلم شخصیت بارناباس خیلی به بیننده نزدیک نمی شود و فثط در بعضی از صحنه ها سعی می شود که به زور یک ویژگی خاص شخصیتی از بارناباس به خورد بیننده داده شود.شخصیت اصلی گاهی اوقات به صورت ملموسی از متن به حاشیه منتقل می شود و از دید بیننده دور می شود .

من تا به حال به هیچ فیلمی چنین حمله نکرده بودم و حقیقتا این فیلم در حد و اندازه های تیم برتون نبود ولی با این حال فیلم سایه های تاریکی هم همچون تمامی فیلم ها ارزش یک بار دیدن را دارد چرا که طبق گفته های برتون زحمات زیادی برای این فیلم کشیده شده و شاید پیچیدگی بیش از حد شخصیت خود تیم برتون به این فیلم نفوذ کرده و به سناریوی آن آسیب زده و باعث دگرگونی بیش از حد بیننده شده.البته که این روال کار نیست ؛ وقتی در یک فیلم سوالی برای تماشاگر ایجاد می کنید یا باید به آن پاسخ دهید یا راهی را نشان دهید تا به پاسخی که خودش می خواهد برسد چون روایت کردن فیلم شبیه به این است که کارگردان دست بیننده را گرفته و به دنیایی جدید و ناشناخته می برد بیننده راه را نمی داند ولی کارگردان خالق است و تمام آنچه نیاز است را می داند حال تصور کنید کارگردان دست بیننده را در بین راه رها کند و حتی راهی را هم به او نشان ندهد اینجاست که بیننده دچار دگرگونی میشود و پلک می زند و از دنیایی که خالق برای او ساخته بیرون می آید. در این فیلم نیز یا اصلا سوال مهمی مطرح نشده و اگر هم سوالی مطرح شده اشاره ای به پاسخ قانع کننده نشده و این باعث آشفتگی در فیلم و بیننده شده است.

شخصیت بارناباس کالینز با بازی جانی دپ ، شخصیتی دوست داشتنی است که متعلق به 200سال گذشته است و این خود زمینه ساز یک طنز است ولی کارگردان از این فرصت استفاده نکرده و شخصیت را در همان ابتدای راه رها کرده ؛ بارناباس نیز مانند اکثر شخصیت های برتونی از جامعه رانده شده و به خاطر شرایط ویژه اش نمی تواند خود را با مردم عادی وفق دهد .بارناباس بسیار خودخواه است که این موضوع در فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده به اینگونه که برای پیش برد اهداف خود از قدرت های ویژه اش استفاده  می کند. یکی دیگر از ویژگی های بارز بارناباس ضعیف النفس بودن اوست که در فیلم بسیار ناشیانه و زننده به آن پرداخته شده که همراه با یک طنز بسیار بچه گانه به تصویر کشیده شده است.ولی حضور جانی دپ در این نقش با آن گریم ویژه  ، خود نقطه ی قوت این شخصیت است.

چیزی که در این شخصیت برای من قابل هضم نیست تلاش او برای برداشتن نفرین جاودانگی است .یک لحظه تصور کنید که می توانستید جاودانه باشید و برای همیشه زندگی کنید شاید زندگی ابدی بدی هایی داشته باشد ولی مطمئنا خوبی هایش به بدی هایش می چربد برای مثال شخصیت "جک اسپارو" در سری فیلم های "دزدان دریایی کاراییب" را تصور کنید که چگونه با لذت تمام از این موهبت استفاده می کند ولی تلاش دیوانه وار بارناباس برای برداشتن نفرین کمی معقول به نظر نمی رسد و شاید هم دلیلش این است که توجیح کافی برای من بیننده در این فیلم وجود ندارد تا بتوانم این کار او را درک کنم.

شخصیت" آنجلین بوکارت "با بازی " ایوا گرین" یکی از شخصیت هایی است که من در فیلم پسندیدم .آنجلین به خاطر عشق شدیدش نسبت به بارناباس حاضر نیست که او را بکشد ولی دست به هر کاری میزند تا عشق او را مال خود کند ولی نمیداند که در اشتباه است و عشق شریک شدن است نه اینکه یکی خالی شود و دیگری پر شود.آنجلین از اینکه می بیند بارناباس عشقش را با کس دیگری تقسیم می کند شکسته می شود و حاظر است دست به هر کار شیطانی بزند.

شخصیت "دکتر هافمن" با بازی "هلنا بونهام کارتر" شخصیتی نیست که بسیار قابل بحث باشد ولی من این شخصیت را دوست دارم الیته نه اینکه شخصیت دکتر هافمن را پسندیده باشم بلکه من بازی هلنا بونهام کارتر را همیشه دوست دارم و این اصلا دست خودم نیست البته ابن احساس را نسبت به چند بازیگر دیگر نیز دارم.دکتر هافمن دکتر خانوادگی ، خاندان بارناباس است البته هدف از حضور او در خانواده درمان روان پریشی دیوید است ولی کلا به همه امور رسیدگی میکند . دکتر هافمن پس از دانستن راز بارناباس می خواهد به او کمک کند تا از شر خون آشام بودن خلاص شود ولی گویا هدف او کمک به بارنابس نیست بلکه می خواهد با استفاده از خون بارناباس خود را به یک خون آشام تبدیل کند تا زیبایی و جوانی خود را حفظ کند زیرا اصلا دوست ندارد پیر شود.

اگر بخواهیم لیست کامل بازیگران را مروری کوتاه کنیم به چندین عنوان بر می خوریم که سابقه ی کار با تیم برتون را در چندین فیلم دارند و به قول معروف تیم برتون در این فیلم از گروه خودش  استفاده کرده ، به هر حال در زیر لیست بازیگران را در زیر می بینید:

 Johnny Depp     ـــ    Michelle Pfeiffer   ـــــ  Helena Bonham Carter  

  Eva Green    ــــــ Jackie Earle Haley

  Jonny Lee Miller  ـــــــ  Bella Heathcote   ـــــــ  Chloë Grace Moretz 

  Gulliver McGrath ـــــ  Ray Shirley

این فیلم با بودجه تقریبی150.000.000دلار به پایان رسید و در 11 می 2012 به اکران در آمد .وقتی هوادارن فیلم های برتون و دپ شتابان به سینماها رفتند با فیلمی روبرو شدند که تمام رویاهایشان را به باد داد . نه اینکه فیلم بد و شکست خورده ای باشد بلکه فیلمی در حد و اندازه های برتون نبود .به هر حال فیلم از سوی کاربران حرفه ای سایت IMDB  امتیاز6.4 از 10 را کسب کرد که امتیاز بدی نیست.

با همه ی انتقاداتی که به این فیلم وارد شد باز هم این فیلم برای من نقاط قوت زیادی داشت که شاید حضور جانی دپ و هلنا بونهام کارتر سنگین ترین وزنه های آن باشند . توصیه می کنم حتی برای یک بار هم که شده این فیلم را ببینید و اگر نظری داشتید خوشحال می شوم که با من شریک شوید.

منابع: IMDB و  مجله دانستنیها سال ۹۱ شماره ۵۶

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط طاها در تاریخ 1395/06/06 و 23:40 دقیقه ارسال شده است

انتطار بیشتری از برتون و جانی دپ داشتم و کلا از فیلم که بیشتر شبیه یک فانتزی کودکانه بود خوشم نیامد هر چند دختر دایی سیزده ساله ام عاشق این فیلم است و ده ها بار اونو تماشا کرده
پاسخ : بلعه واقعا برای کارگردان سنت شکنی مثل برتون این فیلم ضعیف بود ولی باید این موضوع رو هم در نظر بگیریم که سنت شکنی همیشه هم کارساز و جوابگو نبوده. هر از چندکاهی ایده های جدید شکست خوردند. برتون هم توی این فیلم شکست خورد چون خواست مفهوم لطافت رو با خون تلفیق کنه. توی گیشه شکست خورد ولی توی این دنیای به این بزرگی همینکه مخاطب عزیزی مثل دختردایی شما پیدا کرده، این خودش رسالت این فیلم هست.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این وبلاگ قرار نیست خیلی تخصصی فیلم نقد کنیم فقط یک عشق فیلم برداشتهاش رو از فیلم هایی که می بینه به اشتراک می زاره و از "دریچه" خودش به فیلم ها نگاه می کنه .."م.ش"
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما کدام یک از کارگردانان زیر پرونده کاری موفق تری داشته است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 47
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 91
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 313
  • بازدید ماه : 827
  • بازدید سال : 5,926
  • بازدید کلی : 106,151