loading...
[دریچه]
حامد بهروزی بازدید : 716 جمعه 29 شهریور 1392 نظرات (0)

موجودات فرازمینی همانگونه که از نامشان پیداست به موجوداتی گفته می شود که زیستگاه آن ها در کره ی زمین نیست و از سیاره ای به جز کره زمین وارد این سیاره می شوند و گاهی نیز در قاب سینما انسان وارد زیستگاه این موجودات می شود و با آن ها روبرو می شود.اصطلاح موجود فرازمینی  از کوچکترین باکتری فرازمینی تا موجوداتی پیشرفته تر از انسان را شامل می شود که خارج از این سیاره زندگی می کنند.این موجودات شامل طیف بزرگ و متنوعی از موجودات عجیب و غریب هستند که بیشتر توسط ادبیات و سینما به انسان ها معرفی شده اند.

سابقه تفکر انسان پیرامون وجود موجوداتی در آسمان ها به زمان های بسیار دور و باستانی بر میگردد چرا که انسان باستانی که چیزی از ستارگان و سیاره های دیگر نمی دانست با نگاه کردن به آسمان بی کران شب محو آن می شد(همانگونه که من هنوز هم شب ها محو تماشایش می شوم) و داستان ها و تصورات زیادی از این دنیای ناشناخته برای خود می ساخت .

امروزه با پیشرفت علم فضانوردی انسان پای خود را به خارج از سیاره زمین گذاشته ولی هنوز گزارش و مدرک معتبری مبنی بر اثبات وجود موجودات فرازمینی به دست نیامده است.گزارش های زیادی از مشاهده اشیاء پرنده ناشناخته(UFO) ، ربوده شدن انسان توسط بیگانگان و تماس مستقیم با بیگانگان در سرتاسر کره زمین به دست آمده و حتی فیلم ها و تصاویر زیادی توسط افراد حاضر در منطقه مشاهده یوفو  تهیه شده است اما هیچکدام از این مدارک توسط عموم مورد قبول واقع نشده و بحث های زیادی پیرامون اثبات و یا رد این تصاویر انجام شده است که بیشتر این تصاویر با استناد به اینکه این اشیاء از هواپیماها و یا وسایل پرنده زمینی هستند و یا اینکه انعکاس نور در لنز دوربین باعث ایجاد این تصاویر شده است توسط کارشناسان رد شده است.

ماجرای یوفوها تا جایی در بین ساکنان کره زمین جا باز کرده که خیلی ها به زور هم که شده می خواهند به خود تحمیل کنند که موجودات فرازمینی در زمین هستند و بین ما زندگی می کنند. از همه بیشتر ماجرای سقوط یوفو در رازول در سال 1947 است که مورد بحث بسیاری از کارشناسان است و البته ماجراهای منطقه  51  در صحرای نوادای آمریکا تا جایی پیشرفت کرده که بین فولکلور های آمریکا جا خوش کرده است.

از دیدگاه علم و دانشمندان وجود موجوداتی به غیر از انسان امری مشخص و حتمی است؛طبق گفته کارل ساگان و همچنین استون هاوکینگ کیهان شناس و فیزیکدان نظری بریتانیایی عدم وجود زندگی در سیاره ای به جز زمین امری غیر ممکن است.همین طور که می بینید علم وجود این موجودات را رد نمی کند ولی تصور اینکه این موجودات به سیاره ما در رفت و آمد هستند کمی غیر علمی به نظر می رسد چون نزدیک ترین سیاره ای که احتمال حیات در آن وجود دارد میلیاردها سال نوری با زمین ما فاصله دارد مگر اینکه حیات در سیارات دیگر با حیات سیاره ما متفاوت باشد.دانشمندان با توجه به تنوع زیستی در کره زمین ویژگی های گوناگونی برای این موجودات عنوان کرده اند و سینماگران نیز با الهام از موجودات زمینی و اغلب با ترکیب چند موجود زمینی بیگانگان زیادی را ترسیم کرده اند.

از لحاظ ریخت شناسی ویژگی های موجودات فرازمینی به دو بخش عمومی و محدود تقسیم می شود . ویژگی های عمومی ویژگی هایی هستند که یک موجود فرا زمینی برای وجود داشتن به آنها نیاز دارد که در ساده ترین سطح وجود تناسب دو طرفه در اندام زیستی و در سطح کمی پیچیده تر داشتن اندام بینایی ، اعضای اصلی بدن، و گاهی اندام پرواز است.ویژگی های محدود و یا خاص نیز آنهایی هستند که هر موجود بیگانه به موجب نیاز خود از آن بهره مند است به طور مثال داشتن دُم یا دندان های دراز از این قبیل ویژگی ها هستند.

در دنیای سینما هر کس به موجب نیاز فیلم نامه خود به موجودات فرازمینی تنوع بخشیده است ؛موجوداتی شبیه به خزندگان زمینی،آبزی ها و... و در نهایت موجوداتی شبه انسان که در بیشتر فیلم هایی با محوریت موجودات فضایی موجودات شبه انسان به عنوان هوش برتر و یا برابر با انسان به تصویر کشیده شده اند.اغلب رنگی که برای موجودات فرازمینی در سینما استفاده می شود رنگ سبز تیره و یا رنگ قهوه ای تیره است که البته با ورود این موجودات به عرصه سینما این محدودیت برداشته شده و رنگهای شادتری به این موجودات داده شده است.

در عرصه ادبیات موجوداتی که از آسمان آمده اند زیاد به چشم می خورند ولی مهمترین کتاب ها یا بهتر است بگوییم رمان هایی که این موجودات را از ادبیات به سینما آورده اند رمان های "Around the moon" اثر ژول ورن و"The War Of Worlds" اثر هربرت جرج ولز هستند.کتاب "جنگ دنیاها" اثر اِچ.جی.ولز در سال 1938 در قالب یک رمان از طریق رادیو CBS پخش می شد ولی به دلیل ایجاد وحشت بین مردم و القای این تصور که مریخی ها در بین ما هستند از ادامه پخش آن جلوگیری شد.

در دنیای سینما موجودات فرازمینی علاوه بر تنوع ظاهری و ریختی با تنوع رفتاری نیز به تصویر کشیده شده اند.در فیلم های ترسناک و دلهره آور از این موجودات قاتلانی بی رحم ساخته اند که فقط به دنبال طعمه ای برای شکار هستند از این جمله فیلم های"Alien(1979)" به کارگردانی ریدلی اسکات ،"Aliens(1986)"به کارگردانی جیمز کمرون،پرومتئوس(2012) ،سری فیلم های "Feast(2005_2009)" و فیلم های بسیار زیادی که در این رده قرار می گیرند.

در برخی فیلم ها نیز این موجودات بسیار باهوش هستند و برای منابع کره زمین کیسه دوخته اند که با مقاومت جهانی روبرو می شوند از این جمله فیلم های "Independence Day(1996)"،"The Darkest Hour(2011)"،""The Avengers(2012) هستند.در برخی فیلم ها نیز این موجودات به صورت مرموز به تصویر کشیده شده اند که باز ترین آنها فیلم"Signs(2002)"است.

اما در برخی فیلم ها این موجودات با چهره ای دوستانه تر به زمین آمده اند و قصد نابود کردن ویا آسیب رساندن ندارند از جمله ی این فیلم ها ،فیلم"E.T(1982)" به کارگردانی اسپیلبرگ و فیلم "Paul(2011)" است.در فیلم های زیادی نیز ما پا به فراتر از زمین گذاشته ایم و به سرزمین این موجودات فرازمینی وارد شده ایم که از جمله این فیلم ها می توان سری پیشتازان فضا را نام برد که از سال 1979 تا به همین امسال(2013) طول کشیده است و البته فیلم "Avatar(2009)"به کارگردانی جیمز کمرون از جمله فیلم هایی است که در آن انسان خود به سیاره ای دیگر یورش می برد تا منابع آن را خالی کند.

فیلم های مهم دیگری که من از قلم انداختم فیلم های "2001: A Space Odyssey(1968)" ، "The Abyss(1989)" ،"District9(2009)" و البته سری جنگ ستارگان هستند.اگر هم می خواهید سریالی مرموز از موجودات فرازمینی ببینید حتما سریال"X_Files(1993-2002)"را از دست ندهید.

در بین فیلم های زیادی که پیرامون این موجودات ساخته شده اند سری فیلم های مردان سیاه پوش هستند که شکارچیان حرفه ای موجودات فرازمینی خلافکار را به تصویر کشیده اند؛کاراکترهای مامور جِی و کِی مامورانی هستند که در سیاره ی زمین موجودات خلافکار فضایی را می گیرند و در صورت لزوم نابود می کنند.

داستان ترنسفورمرز خلاقانه ترین و خاص ترین شکل موجودات فرا زمینی را به عرصه سینما معرفی کرده است تا کنون چندین انیمیشن و یک سری فیلم سینمایی از روی این داستان ساخته شده است که سری فیلم های سینمایی آن توسط مایکل بی کارگردانی شده است و قسمت چهارم آن نیز در راه است.

هر آنچه که کم و بش در اینجا پیرامون موجودات فرازمینی گفته شد تنها گوشه ای از اطلاعاتی است که از این پس در این بخش(انجمن عجیب زادگان سینمایی:موجودات فرازمینی) با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

م.ش

منابع

IMDB

Wikipedia

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این وبلاگ قرار نیست خیلی تخصصی فیلم نقد کنیم فقط یک عشق فیلم برداشتهاش رو از فیلم هایی که می بینه به اشتراک می زاره و از "دریچه" خودش به فیلم ها نگاه می کنه .."م.ش"
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما کدام یک از کارگردانان زیر پرونده کاری موفق تری داشته است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 47
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 392
  • بازدید ماه : 906
  • بازدید سال : 6,005
  • بازدید کلی : 106,230