loading...
[دریچه]
حامد بهروزی بازدید : 927 چهارشنبه 27 شهریور 1392 نظرات (0)

جایگاه ارواح و اشباح در دنیای سینما...

ارواح یا اشباح موجودات ترسناک در دنیای سینما هستند که از زمان ابتدایی ترین فیلم های ترسناک بر روی پرده سینما حضور دارند که با گذشت زمان از محدودیت ژانر ترسناک خارج شده اند و در ژانرهای دیگر نیز حضر پیدا کرده اند.در اینجا ما با فلسفه وجودی روح کاری نداریم چون فرهنگ ها ومذاهب مخلف باورهای گوناگونی نسبت به پدیده ی روح دارند ؛آنچه ما در اینجا بررسی میکنیم نمود روح و اشباه در سینما و در درون جعبه جادو است.همانگونه که گفته شد اشباه بخشی جداناشدنی از ژانر فیلم های ترسناک هستند ودر فیلم های فراونی ارواح خبیث به تصویر کشیده شده اند .

شبح به صورت های فراوانی در قاب سینما تصویرگری می شود ،بیشتر به صورت دود و یا مه است که تصویری از یک انسان که گاهی چهره ی زیبا و گاهی چهره وحشتناک دارد در آن نمایان است و با نگاه به او می توانید آنچه که در پشت سرش قرار دارد را به راحتی ببینید بیشتر سعی می شود اشباح رنگی روشن و سفیدگونه داشته باشند. مسخره ترین نوع شبح که بیشتر در فیلم های کمدی پیش پا افتاده دیده می شود یک ملافه معلق در هوا است . اشباح چون جسم نیستند می توانند به راحتی در هوا حرکت کنند ، از درون اجسام وحتی بدن انسان عبور کنند.اشباح و ارواح خبیث صدایی ترسناک از خود در می آورند ، اجسام را به صدا در می آورند و گاهی حتی باعث حرکت جزئی اجسام نیز می شوند.

اشباحی که در سینما دیده شده اند بیشتر روح انسان هایی هستند که به قتل رسیده اند و یا قبل از مرگ مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند در بعضی موارد نیز روح انسان هایی بوده اند که کاری نیمه تمام در دنیا دارند و به این دلیل روح شان در این دنیا به دام افتاده است.یکی از ویژگی های بارز ارواح سینمایی توانایی تسخیر کردن آنها است به این معنی که ارواحی خبیث در خانه یا محلی زندگی می کنند و آنجا را متعلق به خود می دانند و با ورود انسان ها به این مکان ها ماجرا شروع می شود و از سوی ارواح مورد آزار و اذیت قرار  می گیرند و همچنین این ارواح می توانند یک انسان را نیز تسخیر کنند و ورود به قالب یک انسان با انسان های دیگر ارتباط برقرار کنند.

در دنیای واقعی گزارشهایی از ارواحی که به انسان ها آسیب می رسانند دیده می شود و این مسئله تا جایی جدیت پیدا کرده است که به این گونه ارواح نام "پولتراگایست"را اطلاق می کنند و بسیاری به وجود آنها باور دارند.در پست های آینده مطالب مفصلی در مورد این ارواح برای شما تدارک خواهم دید.

سینماگران ژانر ترسناک همیشه دنبال مواردی هستند که بتواند بیشترین شُک را به بیننده وارد کنند و با توجه به اینکه اشباح انعطاف پذیرترین موجودات ترسناک سینمایی هستند همیشه این موجودات را در فیلم های خود به شکلهای مختلف وارد کرده اند که تلفیقی از یک سناریو قوی و موسیقی به جا می تواند به ترسناک تر شدن این موجودات کمک فراوان کند. سینماگران که می دانند این موجودات با خون سروکاری ندارند مجبور هستند برای ترسناک جلوه دادن این موجودات از نورپردازی های خاص و موسیقی خاص استفاده کنند و کاراکتر را در شرایطی قرار دهند که با بیننده بیشترین ارتباط را برقرار کند ،وقتی که بیننده خود را با کاراکتر یکی میبیند و منتظر است تا آنچه پیش می آید را تجربه کند این همان نقطه ی مورد انتظار است و ...بنگ.... در این لحظه می توان بیشترین ترس را به بیننده وارد کرد.

نیازی به معرفی فیلم هایی با حضور اشباح نیست چون همه ی ما در ذهن خود چند فیلم را داریم برای مثال من سری فیلم های "Paranormal Activity" را در ذهن دارم و به نظر من مستند گونه بودن این فیلم ها ،فیلم را برای بیننده ملموس تر کرده و دلیل موفقیتش نیز همین است.یا فیلم"MaMa" که در سال 2012 اکران شد حکایت روح مادری بود که بچه های خود را از دست داده بود و در کلبه ای اسیر شده بود تا اینکه چند کودک را با بچه های خود اشتباه می گیرد و ادامه ماجرا.

نمونه ای دوست داشتنی از ارواح در ژانرهای دیگر "کاسپر"است که چندین انیمیشن و یک فیلم از روی این کاراکتر برای کودک و نوجوان تهیه و تولید شد.کاسپر نمونه ای ارواح خوب در سینما است و البته که او تنها نیست و ارواح زیادی مانند او در این دنیای بزرگ وجود دارند.

از این پس  مطالبی که مربوط به اشباح و ارواح است را می توانید در این بخش(انجمن عجیب زادگان سینمایی:ارواح یا اشباح) مشاهده کنید که این مطالب شامل دیدگاه هایی علمی نسبت به علم ،فیلم هایی با حضور اشباح و ماجرای پولتراگایست های آزار رسان است.

م.ش      

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این وبلاگ قرار نیست خیلی تخصصی فیلم نقد کنیم فقط یک عشق فیلم برداشتهاش رو از فیلم هایی که می بینه به اشتراک می زاره و از "دریچه" خودش به فیلم ها نگاه می کنه .."م.ش"
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما کدام یک از کارگردانان زیر پرونده کاری موفق تری داشته است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 47
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 91
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 351
  • بازدید ماه : 865
  • بازدید سال : 5,964
  • بازدید کلی : 106,189