loading...
[دریچه]
حامد بهروزی بازدید : 542 چهارشنبه 18 مرداد 1396 نظرات (0)

انتشار خبر چت کردن دو عدد از ربات های هوش مصنوعی فیسبوک با یکدیگر و با استفاده از یک زبان خود ساخته، موجب شد که به سراغ برترین ربات ها و برترین سیستم های هوش مصنوعی معرفی شده در دنیای سینما برویم تا بدترین ها را از بین صدها نماینده برای این پست انتخاب کنیم. در ابتدا باید ماجرای گزارش اخیر فیسبوک را واکاوی بکنیم.



فیسبوک طی پروژه ای تحقیقاتی در جهت بهبود سیستم های خود و شاید طراحی واحد هوش مصنوعی جدید، به دو عدد از ربات های هوش مصنوعی خود با نام های "آلیس" و "باب" این اجازه را داد که با استفاده از زبان انگلیسی اشیائ مشخص با قیمت های مشخصی را داد و ستد کنند. در طی این پروژه به این ربات ها اجازه داده شد تا زبان انگلیسی را تاجایی که می توانند کوتاهتر کنند تا برای آنها قابل فهم تر باشد. ماجرا زمانی جالب تر شد که محققین پس از مدتی متوجه شدند این دو ربات زبان انگلیسی را تا حدی تغییر داده اند که دیگر شباهت چندانی به انگلیسی معمول ندارد ولی با این حال هردوی آنها متوجه هستند که در چه موردی صحبت می کنند و حتی پس از ایجاد این زبان جدید چندین معامله موفق داشته اند. حال این ترس به سراغ همه ی ما می آید که آیا واقعا این اتفاق کوچک نقطه ی شروع سلطه ی ربات ها بر زندگی ما است یا خیر. جواب این سوال را پس از صد سال می توانید در زندگی خود تجربه کنید و اگر شما نبودید فرزندانتان تجربه خواهند کرد.

حال زمان آن رسیده که به سراغ برترین هوش های مصنوعی نقش منفی برویم. در دنیای سینما که پر است از ایده های گوناگون، شما می توانید صدها و شاید هزاران نمونه از ربات ها و کامپیوترهای هوش مصنوعی بیابید، علاقه مندان به فیلم های اکشن حتما ربات "جارویس" از دنیای سینماتیک مارول را در ذهن خود تصور میکنند و علاقه مندان به فیلم های درام و عمیق ربات "سامانتا" از فیلم "او" را متصور می شوند. ولی تمامی این ها ربات خوب های دنیای سینما بوده اند. در زیر لیستی از هیولاهای هوش مصنوعی معرفی شده در طول تاریخ سینما خواهید دید.

 


10. آلترون    - دنیای سینماتیک مارول


ربات "آلترون" در سری فیلم های دنیای سینماتیک مارول (قسمت دوم سری انتقام جویان) حضور داشته است. البته پیشتر نیز میتوان این ربات را در چندین انیمیشن مشاهده کرد. نکته جالب توجه در مورد این ربات این است که در نسخه اصلی کامیک بوک های مارول، کاراکتر "هانک پیم " یا همان مرد مورچه ای این ربات را طراحی می کند تا بر روی کره ی زمین نظم برقرار بکند. البته در نسخه ی سینمایی اخیر که با نام "Avengers: Age of Ultron" منتشر شد، این ربات توسط کاراکتر مرد آهنی و به منظور برقراری نظم در دنیا طراحی می شود. آلترون پس از اینکه به دنیای انسان ها وارد می شود متوجه می شود که تنها راه نجات زمین از بین بردن انسانها است. بیایید امیدوار باشیم که ربات "باب" فیسبوک دلیل نابودی زمین را انسان ها نداند!


9. سایبرمن   - دکتر هو


"بزودی آپدیت خواهید شد"

   سایبرمن ها نوعی شبه انسان های رباتیک تقویت شده هستند که فاقد هرگونه احساسات و یا تفکر احساسی هستند و کششی درونی همیشه آنها را ترغیب که شبه انسان های دیگر را به نظیر خود تبدیل کنند. جمله ی "بزودی آپدیت خواهید شد" یکی از جملاتی است که بارها و بارها از زبان این موجودات رباتیک خواهید شنید. پس بیایید امیدوار باشیم دفعه ی بعدی که می خواهیم فیسبوک خود را چک کنیم، "باب" بما نگوید "بزودی آپدیت خواهید شد"!

 


8. بورگ ها    -    پیشتازان فضا: نسل آینده


"ما بورگ ها هستیم. شما تلفیق خواهید شد. مقاومت بی فایده است"

بورگ ها در دنیای پیشتازان فضا گونه ای از موجودات زنده (ترجیحا انسان) هستند که توسط ربات های سایبرنتیک کنترل می شوند و به یک مغز مرکزی متصل شده و از آن دستور می گیرند. هدف نهایی بورگ ها متصل کردن و تلفیق تمامی موجودات و تکنولوژی های دنیا به صورت یک سیستم قابل کنترل، است. بورگ ها شباهت زیادی به سایبرمن ها دارند ولی من به شخصه از بورگ ها بیشتر می ترسم. چون در مقابله با سایبرمن ها شما در نهایت به یک قوطی حلبی با مغز تبدیل می شوید ولی در مقابله با بورگ ها به یک جنازه ی متحرک که از جای دیگری دستور میگیرد تبدیل خواهید شد. پس باید دست به دامان "باب" بشویم تا با ما مثل سایبرمن ها رفتار بکند.

 


7. ماشین ها      -   ماتریکس


داستان ماتریکس در آینده ای بسیار دور اتفاق می افتد، زمانی که جمعیتی پیشرفته از ماشین های هوش مصنوعی دارای ادراک توانسته اند زمین را در اختیار خود بگیرند و انسان ها را برده خود کرده اند تا از آنها به عنوان باتری زنده برای بقای خود استفاده کنند. در این میان انسان ها در دنیای کامپیوتری یا همان ماتریکس زندگی میکنند که حقیقی نیست و تنها ساخته ماشین ها است. یکی دیگر از دوست داشتنی ترین و به یادماندنی ترین بدهای دنیای سینما در درون این دنیای ماشینی زندگی میکند؛ یعنی "مامور اسمیت" شحصیت بد داستان های ماتریکس. مامور اسمیت در حقیقت یک ضد ویروس است که نظم را در سرتاسر سیستم برقرار می کند ولی در قسمت های بعدی به خودآگاهی میرسد و می خواهد از دنیای کامپیوتری بیرون برود.

 


6. فالس ماریا      - متروپولیس


متروپولیس ،یا بهتر بگوییم خواستگاه ایده های فیلم های علمی تخیلی، معرف اولین ربات تاریخ سینما با نام "فالس ماریا" است. فالس ماریا رباتی است که تصمیم دارد با استفاده از شیوه های مختلف و البته مکانیکی شهر را با خاک یکسان کند. البته بدون شک فرم فیزیکی این ربات در فیلم های مختلف دیگری نیز کپی برداری شده است.

 


5. کامپیوتر ویکی     - من ربات هستم


در این فیلم یک شرکت تولید ربات برای کنترل ربات های خود سه قانون تنظیم کرده است که طی این قوانین ربات ها وظیفه دارند به انسان ها خدمت کرده و جان آنها را نجات دهند. ولی پس از مرگ صاحب شرکت کامپیوتر این شرکت یعنی ویکی تصمیم میگیرد که این قوانین را کمی تغییر دهد تا بیشتر و بهتر جان انسان ها را حفظ کند اما متوجه می شود که تنها راه نجات انسان ها، نابودی انسان ها و یا کنترل شدید انها است. در این فیلم نیز رباتی به نام سونی به خودآگاهی رسیده است و ادراک انسانی دارد اما در لیست ما قرار نمیگیرد چون هم کمی حجالتی است و هم بجای آدم کشتن نقاشی می کشد!

 


4. اسکای نت    - سری فیلم های نابودگر


برخلاف ظاهر اکشن و مهیج فیلم های نابودگر، داستانی عمیق و علمی در پشت این فیلم پنهان است. شبکه اسکای نت سیستم دفاعی از موشک های هسته ای طراحی میکند و کنترل تمامی موشک ها و کلاهک ها را به دست اسکای نت می دهد تا انسان ها را در برابر خطرات گوناگون محافظت کند. اما اسکای نت نیز همانند بیشتر ربات های سینماتیک دیگر، تنها انسان ها را عامل نابودی انسان ها تشخیص می دهد و تصمیم به پاک کردن انسان ها از روی کره زمین می گیرد. پس اگر "باب" پس از به خودآگاهی رسیدن تصمیم به نابود کردن انسان ها بگیرد، نباید از او دلخور باشیم چون تنها خطر در این دنیا برای ما، خود ما هستیم.

 


3. روی بتی      -  رانر بلید


روی بتی تمام آن چیزی است که یک نقش منفی تمام و کمال در یک داستان علمی تخیلی اکشن نیاز دارد به اضافه اینکه او یک ربات نیز هست. روی بتی بسیار باهوش، سریع و بصورت خطرناکی در مبارزات مهارت دارد و به هیچ وجه نمی تواند احساسات و عواطف انسانی را درک کند. به نظر من اگر روزی "باب" بتواند از دست شرکت فیسبوک فرار کند شاید روی بتی را به عنوان اسطوره خود قبول بکند و پا جای پای او بگذارد. اما از آنجایی که "باب" با یک ربات خانوم یعنی "الیس" نیز در ارتباط بوده است شاید درک کمی از احساسات و عواطف داشته باشد.

 


2. اَش       -   بیگانه

اَش رباتی است که توسط کمپانی طراحی شده است تا هم از فضانوردان به هنگام خواب عمیق مراقبت کند و هم مطمن شود که فضانوردان یک موجود فضایی برای کمپانی می فرستند تا در تولید سلاح از آن استفاده شود. اَش پروتکل هایی برای خود دارد و اندکی تداخل در این پروتکل ها او را از یک ربات محافظ به یک خطره بالقوه تبدیل می کند. مخصوصا زمانی که چنین نقشی را به بازیگر بزرگی مثل مایکل فاسبندر بدهید (البته در اقتباس های جدیدتر از این سری فیلم ها از این بازیگر استفاده شده است). امیدوارم "باب" هم از چهره و فیزیک بدنی مایک فاسبندر برای فرم دادن به خود استفاده کند. ولی از شانسی که ما در این سال های اخیر داشته ایم داستان اینگونه خواهد بود: "باب" به خودآگاهی و ادراک میرسد، در فیسبوک جستجو میکند تا از یک فرم انسانی برای خود کپی برداری بکند، به پروفایل امیر تتلو بر میخورد، از او برای نسخه فیزیکی خود استفاده می کند و ...

 


1. هال 9000         - 2001 یک ادیسه فضایی


دِیو: هال، در پوسته بیرونی رو باز کن

هال 9000 : متاسفم دِیو، نمی تونم این کار رو بکنم.

برای توصیف ابهت هال 9000 تنها سکانسی که یکی از فضانوردان در حال کار با دیو در اتاقک قرمز است، کافیست. فیلم 2001 یک ادیسه فضایی روایت داستان انسان از شروع تا به انتهاست. پیشرفت انسان از بدوی گری به سوی ابزار و از ابزار های ساده به سوی فضاپیماها و در نهایت غرق شدن در بی کران علم عالم. هال 9000 یک کامپیوتر ادراکی ساخته ی دست بشر است و وظیفه ی آن کنترل زیر و بم مکانیکی ، الکترونیکی و پیمایشی سفینه دیسکاوری وان در این فیلم است. هال 9000 همچنین وظیفه دارد تا از طرق ارتباط برقرار کردن با فضانوردان وضعیت آنها را کنترل و گزارش کند. وظیفه اصلی هال به پایان رساندن ماموریت است، هال 9000 بعد از بیشتر شناختن انسان ها و عواطف آنها به این نتیجه میرسد که بدون حضور این انسان های بی ارزش در فضاپیما، می تواند ماموریت را به تنهایی و بهتر به پایان برساند پس یگپک به یک فضانوردان را از مسیر خود برمیدارد. استنلی کوبریک با استفاده از موسیقی و برداشت های بلند مرموز به گونه ای از هال 9000 یک موجود باهوش ترسناک ساخته است. امیدوارم که "باب" به ترسناکی هال 9000 نباشد چون هرجه باشد "باب" بروزتر و مدرن تر است.

 

جای ربات ها و کامپیوترهای زیادی در این لیست خالی مانده است و خوبی نوشتن در دنیای مجازی در این است که می توان به راحتی بر هرچیزی دنباله نوشت پس اگر بد-رباتی از قلم افتاده است یادآوری کنید تا با کمال میل به این لیست اضافه کنیم.


منابع:

https://horrormade.com/2015/08/20/its-here-the-top-10-greatest-cyborg-and-ai-villians/


http://time.com/67911/transcendence-movies-artificial-intelligence-sci-fi/



امیدوارم لذت برده باشید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این وبلاگ قرار نیست خیلی تخصصی فیلم نقد کنیم فقط یک عشق فیلم برداشتهاش رو از فیلم هایی که می بینه به اشتراک می زاره و از "دریچه" خودش به فیلم ها نگاه می کنه .."م.ش"
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما کدام یک از کارگردانان زیر پرونده کاری موفق تری داشته است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 47
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 91
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 338
  • بازدید ماه : 852
  • بازدید سال : 5,951
  • بازدید کلی : 106,176